Hatha jóga

HATHA JÓGA

 

A hatha jóga egy Indiából eredő, átfogó mozgás- és filozófiai rendszer, mely a nyugati kultúrában az egyik legelterjedtebb jóga irányzat. Nevét a ha (nap) ás tha (hold) szavak összetételéből nyerte. Mint azt a hatha elnevezés is jelzi, a jógának ez a tradícionális irányzata az ellentétes erők harmonizálására törekszik a test, szellem és lélek kiegyensúlyozása által. A hatha jóga ezért mindig a fizikai és mentális gyakorlatokat egybekötve törekszik a harmónia megteremtésére a jógapózok (ászanak), légzőgyakorlatok (pránájáma), illetve a relaxaciós gyakorlatok és meditáció együttes gyakorlásán keresztül. A hatha jóga kezdőknek és haladóknak is egyaránt ajánlott, az órák statikus jellegéből adódóan a gyakorlók mérsékelt ütemben tudják elsajátítani a különböző testtartásokat.

A hatha jóga testi és szellemi állapotunkra gyakorolt jótékony hatásai tagadhatatlanok. Már az első óra után megfigyelhetjük a jógában gyakorolt testtartások stresszoldó és stresszcsökkentő hatását, mellyel párhuzamos koncentrációs képességeink is javulnak. Rendszeres gyakorlás során tapasztalhatjuk a keringés javulását, a vérnyomás csökkenését, a fokozott hajlékonyságot, az izmok ellazulását és megerősödését, a vitális tüdőkapacitás növekedését, a vércukorszint egyensúlyba kerülését, krónikus hátfájdalom enyhülését és a javuló egyensúlyérzék kialakulását. Az élettani hatásokon kívül a jóga mentálisan is segít összhangba kerülni testünkkel és önmagunkkkal. Érzelmi- és tudatállaputunk kiegyensúlyozásán keresztül a jógáról elmondható, hogy hozzásegít egy egészség tudatos életmód kialakításához.